lørdag 30. november 2013

Bokomtale: Nissen er våken

Nissen er våken av Astrid Lindgren.

Illustrasjoner av Kitty Crowther.

Dette sier forlaget Cappelen Damm om boken:

En nydelig julebok med tekst av Astrid Lindgren og illustrert av ALMA-vinneren Kitty Crowther.
Lindgrens tekst bygger på Viktor Rydbergs dikt "Tomten" fra 1881, og ble utgitt bl.a. i USA og Tyskland på 1960-tallet, men verken på svensk eller norsk. For noen få år siden ble teksten funnet igjen hos det tyske forlaget. I 2012 ble den for første gang gitt ut på svensk, og nå er det norske leseres tur til å få glede av denne vakre boken.

Dette mener jeg om boken:

Jeg leste denne boken høyt for meg selv om min sønn på 8 år. Boken handler om en liten nisses liv på en gammel gård. Det er en varm bok som har fokus på omsorg. Begynnelsen og slutten gjorde at det var som om forfatteren zoomet oss inn (og ut igjen) i nissens liv på gården. Sønnen min på 8 år syntes boken var koselig og fikk han til å glede seg til jul. Diktene i boken hadde kanskje fenget barn enda mer om de rimet hele veien, men likevel gjør det på en måte ingen ting. Boken ble stemningsfull med fine illustrasjoner. Alt i alt en fin bok som jeg tenker at noen skal få til jul.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar