tirsdag 7. februar 2012

Bokomtale: “Før jeg sovner” av S J Watson

Før jeg sovner
Dette er debutboka til S J Watson og jeg må si jeg er mer enn spent til hva slags bøker som følger etter å ha lest denne. Ett ord: Gåsehud!
Hver morgen våkner Christine, en kvinne i 40-årene, ved siden av en fremmed som sier han er mannen hennes. Christine ble funnet naken og forslått på motorveien, uten å vite hva som hadde skjedd. Etter flere år med terapi har hukommelsen ikke kommet tilbake, men hennes nye terapeut velger en ny strategi: Han får henne til å begynne å ta notater og skrive ned de fragmenter hun husker. Selv om hun hver natt glemmer hvem hun, kan hun ved hjelp av notatboken litt etter litt føye nye brikker til puslespillet. Det blir en skremmende avdekking av fortiden, for hvem kan hun egentlig stole på?
Før jeg sovner er en intens psykologisk thriller, der leseren setter sammen brikkene i samme tempo som Christine – og dermed opplever hennes setbacks, fremskritt og ikke minst hennes uhyggefølelse på nært hold.

Jeg startet å lese denne boken med null forventninger. Ikke hadde jeg hørt om forfatteren, men temaet på baksiden virket spennende. Hukommelsestap. Vi snakker om hjernen, vårt maskineri, psyke… Spennende i og for seg. Vanligvis tar det litt tid for meg å komme inn i en bok, men denne boken startet med et PANG! Jeg klarte ikke å legge den fra meg, jeg var fengslet!
Det er utrolig hvor bra forfatteren klarer å holde orden i fortellingen slik at man henger med hele veien. Det er svært enkle virkemidler, men det gjør boka enda mer spennende. Jeg skal ikke avsløre noe for deg her, for denne boken bør du helt klart lese – om du har GOD TID! Ja det trenger du, for du klarer ikke å legge den fra deg…

5 kommentarer:

  1. Så fin anmeldelse:-)har heldigvis denne liggende i bokhyllen min og skal snart begynnes på. Ha en fin ettermiddag:-)

    SvarSlett
  2. Åhh, takk! Du har virkelig noe å se frem til :o) Ha en super ettermiddag du også!

    SvarSlett
  3. Denne ble jeg fryktelig spent på nå, og det er mulig den boken blir skjøvet litt frem i lesekøen min etter anmeldelsen din Anne Kjersti :)

    SvarSlett
  4. Lise: Du bør sette den først altså! ;) Har nok ikke lest den for siste gang selv.

    SvarSlett
  5. Bra anmeldelse, har boken liggende, så skal kast meg over den snart:)

    SvarSlett