Bokomtale: Elle Melle av M.J. Arlidge

Utgitt: 24.02.2014

Pris: 349,–

Forlag: Vigmostad og Bjørke

357 sider

Dette sier forlaget om boken:

En åpenbart forstyrret person bortfører personer i par og gir dem et forferdelig ultimatum: En av dere overlever, en av dere dør.
Helen Grace og hennes kolleger ved Southampton politistasjon står med ryggen mot veggen. I tillegg til å drive klappjakt på gjerningspersonen må de beskytte de overlevende som sliter med store mentale skader etter det de har vært igjennom. Flere blir kidnappet. Men hva er forbindelsen mellom ofrene? Etterforsker Helen Grace gir alt hun har, i en sak som plutselig, og skremmende nok, begynner å nærme seg en sluttet sirkel.
M. J. Arlidge undersøker styrken i forholdet mellom mennesker, valg foretatt i mørk, dyp fortvilelse, og betydningen av å ofre seg for andre. Intensiteten øker ettersom hver av de intrikate personene drar leseren inn i sin historie.
Elle melle er første bok i serien om etterforsker Helen Grace.
Oversatt av Kirsti Vogt.

Dette mener jeg om boken:

Boken er den første i en serie om krimetterforsker Helen Grace. Selv boken er lettlest og du får mye handling på kort tid. Kanskje litt vel mye handling, slik at ikke du rekker å bli ordentlig kjent med rollefigurene i boken. Jeg satte spørsmålstegn ved en god del ting. Konklusjoner politiet gjorde blant annet. Beskrivelsene av drapene er lagt mye vekt på, men selve fortellingen virker å ha blitt skrevet som en norskstil på barneskolen. “Så skjedde det, så skjedde det og SÅ skjedde det også!”. Mye har blitt puttet inn, til fordel for historien bak. Jeg hadde boken med meg på ferie og den fungerte supert til “solseng-lesning”, men jeg tror nok en krimleser vil bli skuffet av denne. Om bok nummer to blir bedre, gjenstår jo å se!