fredag 5. april 2013

Bokomtale: Gode naboer av Ryan David Jahn

Forlag: Schibsted

Sideantall: 240

Sjanger: Thriller

Dette sier forlaget om boken:

En sjokkerende og elegant psykologisk thriller.

Vidunderlig visuelt … sterkt, medfølende og autentisk, boka fungerer både som en spenningsroman og som et portrett av USA tidlig på sekstitallet.
The Guardian

New York, 1964. Katrina Marino er på vei hjem fra nattskiftet. Utenfor boligblokken venter en mann i skyggene. Flere naboer hører det brutale overfallet, men ingen kommer henne til unnsetning, ingen ringer etter hjelp.

Gode naboer er Katrinas historie, men det er også historien om skjebner som så vidt streifer hverandre i storbynatten: En unggutt innkalt til militærtjeneste, en mann som sitter alene i sin egen stue med en pistol i hånden, en kvinne som tror hun har drept et barn i en ulykke og mannen som vil beskytte henne, en naiv utpresser, en søvnløs ambulansesjåfør, en korrupt politimann…
Gode naboer er en sjokkerende og elegant psykologisk thriller. Den er mesterlig utført, og leseren blir forført fra første side.

Dette mener jeg om boken:

Da jeg startet på boken slo det meg raskt at boken er skrevet i nåtid. Det gjorde for meg at jeg hoppet rett inn i handlingen. Kaptitlene er korte og det skulle vise seg at de hadde en slags dominoeffekt ved at personer nevnt i den enes historie blir til hovedperson i neste kapittel. Det var en utrolig gripende måte å komme videre i boken på. Uten å fortelle for mye om innholdet i boken, så ga boken meg grøssninger her og der. Jeg kunne nesten føle hårene reise seg i nakken. Om jeg likte boken eller ikke har jeg ikke helt klart å sette fingeren på, men jeg likte måten den var skrevet på og den var helt klart underholdende og lettlest.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar