tirsdag 3. september 2013

Bokomtale: De usynlige av Stef Penney

FORFATTER: STEF PENNEY
OVERSETTER: JOHN ERIK FRYDENLUND
ORIGINAL TITTEL: THE INVISIBLE ONES
SJANGER: KRIM OG SPENNING

Dette sier forlaget Bazaar om boken:

En stilfull detektivroman sentrert rundt et lukket sigøynersamfunn.

Rose Janko er forsvunnet.

Det har gått sju år siden hun forsvant og ingen har sagt et ord. Da Rose giftet seg med den kjekke Ivo Janko ble hun en del av en omreisende sigøynerfamilie. Mange undret seg over dette – passet de virkelig sammen?
Rose som stille og sjenert, og mørke, fåmælte Ivo. Ryktene går om at hun stakk av da sønnen hennes ble født med "familiesjuka".
Roses far, Leon, er ikke så sikker. Det har gått sju år, og nå vil han vite sannheten om forsvinningen.
Han hyrer privatdetektiven Ray Lovell.

Dette mener jeg om boken:

I starten tok det et par kapittel før jeg fikk med meg at boke hadde to hovedfortellere. Jeg trodde første det var Ray Lovell sin barndom, men så bladde jeg noen kapittel tilbake og fikk med meg at det handlet om en ung sigøynergutt i tillegg. I løpet av boken kobles disse to personene på et vis sammen. Boken var spennende og brutal. brutal i form av at man får litt innblikk i sigøynernes/romfolkets familieliv. Denne familien har opplevd store tragedier og bærer preg av hemmeligheter og mystikk. Jeg synes boken var fengende, men slutten ble litt halvveis forutsigbar for min del. Likevel, god underholdning mens boken varte.

1 kommentar:

  1. God underholdning skal man ikke kimse av! Og omslaget var jo bare helt nydelig, tusen takk for tipset :)

    SvarSlett