mandag 20. februar 2012

Bokomtale: “Jenta med snø i håret” av Ninni Schulman

Denne boken er debutromanen til Ninni Schulman og i følge henne kommer det kanskje 4-5 bøker totalt i serien. Jeg håper det kommer flere!

En isnende kald nyttårsaften forsvinner sekstenåringen Hedda Losjö sporløst fra hjemmet sitt utenfor Hagfors i Värmland. Foreldrene er naturligvis dypt fortvilet. Hva kan ha hendt med deres søte og pliktoppfyllende datter? Når politiet får saken, viser det seg raskt at Hedda har levd et dobbeltliv.

En tid senere blir en ung pike funnet myrdet i en jordkjeller i skogen bare noen kilometer fra familien Losjös hjem. Piken er naken og er blitt myrdet med et skudd i hodet. Kan det være den forsvunne Hedda? Den lokale politistasjonen står foran en av sine mest utfordrende saker.

Jenta med snø i håret er en krimroman som starter rett inn i fortellingen hvor en jente blir henrettet og lagt i en jordkjeller. Fortellingen er spennende fra start til slutt, og gir deg en del hint underveis. Var fornøyd da jeg klarte å avsløre morderen før forfatteren fortalte det selv. Likevel var det mange fine måter å formidle boken på. Man fikk være jeg-person hos flere, og det gjorde alt enda mer spennende og inngående. Det var enkelte ting i boken som fikk meg til å stusse litt. Som for eksempel at de 6 års gamle guttene lekte en del ute og bare var kalde i kinnene, mens de voksne i boken nærmest frøs i hjel i sprengkulden når de bevegde seg utendørs. Mulig jeg hoppet over noen detaljer? På slutten av boken leste jeg med høy puls. Når et lite samfunn går fra å være “bondeidyll” til å få klengenavn som “skogsmordene” sier det seg selv at det er en stor omveltning i hverdagen for de involerte i fortellingen. Det er hentet ut mye virkelighetsnært i fortellingen og det setter en ekstra prikk over i’en. Dette var en bok som fenget meg godt og jeg er glad jeg valgte denne først fra leselisten min.

Anbefales!

4 kommentarer:

  1. Denne koste jeg meg også med. Intens mot slutten ja...

    SvarSlett
  2. Så spennende! Denne boken står på vent i bokhylla, og jeg gleder meg virkelig til å lese den :D

    SvarSlett
  3. Veldig fin omtale:-) Skjønner jo nå at denne bare MÅ jeg skaffe meg. ha en fin kveld:-)

    SvarSlett
  4. Dette hørtes ut som en fryktelig spennende bok! Absolutt en bok jeg kan tenke meg å lese! Og det at det kommer flere bøker i serien er et stort pluss :)

    SvarSlett